februari 09, 2005

pensioentje

De week ben ik vooral bezig met hercontroles. Dit is het controleren of mensen op basis van hun inkomen recht hebben op een vergoeding in de taxikosten. In de gevallen waar ik mee bezig ben is dat 70 Euro p/m.

Het inkomen geven de cliënten zelf op. Er wordt gevraagd om kopieën van jaaropgaves mee te sturen. Cliënten kunnen dus inkomen verzwijgen. Omdat er geen match is met de belastingdienst kan dus het onvolledige inkomen worden opgegeven. Dit is fraude -en er wordt niks mee gedaan-.

Wat mij al meermalen is opgevallen is dat er "schrijnende" gevallen tussen zitten. Mensen die een onvolledige AOW hebben en op hun oude dag rond moeten komen van 9.000 E. Wij weten wel dat deze personen voor aanvullende bijstand in aanmerking komen. Maar het is niet onze taak dat deze cliënt te vertellen.

Dit in tegenstelling tot een geval van een cliënt met een inkomen van ruim 23.000 E. Dit is boven de norm voor een taxikostenvergoeding. Maar als de premie ziektekosten eraf zou worden getrokken zou deze persoon er onder de norm komen. Er wordt dus een brief gestuurd om de hoogte van de ziektekostenpremie vast te stellen.

Mijn idee is dat organisaties zoals politieke partijen, vakbonden zich met deze zaken bezig moeten houden. Met is toch niet normaal dat iemand van 75 of 80 jaar van 8.000 moet leven? De AOW is in princiepe al 11.451 E voor een alleenstaande en 7675 E voor gehuwden per persoon.

En dan de pensioenen die 65 plussers ontvangen, das echt om te huilen. Ik weet natuurlijk niet hoelang er een pensioenopbouw is geweest maar van de meeste pensioenfondsen heb ik geen hoge pet op.

Als het AOW-beleid wordt versoberd, zal er compensatie moeten komen door meer in pensioenfondsen te stoppen of dat de werknemers zelf voor hun pensioen moeten zorgen. (Zie hier de voorstellen van president Bush.)
Ik ben geen voorstander van dit laatste, maar als het moet dan moet het.

Geen opmerkingen: