februari 20, 2006

Respectman.

Voordat ik eten ga koken, belastingaangifte ga doen (ja, in tegenstelling wat minister Zalm aanraadt in 62 Nederlandse gemeentes met de OZB te doen, namelijk niet betalen als de heffing boven de maximale stijging zit, ga ik gewoon mijn IB-aangifte opstellen en versturen naar het belastingkantoor -en dat zou NL ook moeten doen-).

Van het NRC kreeg ik de online uitgave gemaild en er stond een interessant artikel in over de cartoon, inderdaad nog steeds is de rel niet uitgewoed.
In dit artikel staat deze alinia die me wel aanspreekt:
Heeft de Jyllands-Posten de islam beledigd en deze godsdienst te weinig respect betoond? Dat was beslist niet de bedoeling. Maar wat is respect? Wanneer ik een moskee bezoek, toon ik respect door mijn schoenen uit te doen. Ik hou mij aan de gebruiken, net als in een kerk, een synagoge of een ander heiligdom. Maar als een gelovige eist dat ik, als niet-gelovige, in de openbare ruimte zijn taboes in acht neem, dan vraagt hij niet mijn respect maar mijn onderwerping. En dat is onverenigbaar met een seculiere democratie.


Respect krijg je pas als je het verdient. Als je iemand in je huis binnenlaat krijg je zijn respect. Dat verdien je. Buiten op straat kun je niets anders doen dan elkaar mening respecteren. Als mijn mening multi-interpretabel in een tekening is verwoord, so be it. Mensen die respect verdienen gaan dan een gesprek aan.

Geen opmerkingen: