november 02, 2005

Metro

Vanmorgen vroeg op het werk werd de Metro gebracht met een grote schreeuwerige kop over de moord op ene ex-advocaat, Hingst was de naam, vermoord in Amsterdam zuid. Ze maken mekaar maar af.
Vandaag weer een, een kopstuk van het Amsterdamse misdaad circuitje, ons kent ons zullen we maar zeggen. Maar door angst gedreven zat die wel in het Verre Oosten. Dus wat morgen de kop is laat zich makkelijk raden.

De metro had ook een gedachtenwisseling van de drie vrienden van Van Gogh in het blad staan, na te lezen via deze link

Holman: “Voor mij blijft de
vraag ‘waarom Theo?’ me intrigeren.
Theo doden was te gemakkelijk,
ik noem het zwak. Ik heb er
wel een idee over. Mohamed B.
was een lezertje. Eigenlijk heeft
hij altijd hetzelfde gedaan wat
Theo deed. Hij was opstandig,
tegendraads, dwars. Waarschijnlijk
heeft hij vadermoord gepleegd.
Nu is B. een held in zijn eigen
gemeenschapje.”

De reden van vadermoord volgt hieronder.

Pam: “Net als bij John Lennon. De
moordenaar bewonderde hem op
een of andere manier.”

Holman: “Ik zou mijn idee
graag toetsen in een gesprek. Kende
B. de stukken van Theo? Tijdens
het proces zei hij niet gemoord te
hebben omdat Theo moslims uitmaakte
voor geitenneukers. Dat
moest ie zelf weten. Ook niet vanwege
de film Submission, maar
omdat Theo de naam van Allah bezoedeld
heeft. Het hadden ook anderen
kunnen zijn, dus daarom:
waarom Theo?”

Van de Westelaken: “We willen
veel van B. weten, maar haten
doen we hem niet. Zinloos.”
Holman: “Haten, daar ben ik te
goed voor opgevoed.”
Pam: “Emotie is zinloos.”


Van de Westelaken: “Ik denk weinig
aan Mohamed B, maar zou hem graag
eens spreken. Ik wil weten hoe radicalisering
nou precies werkt. Bij
Samir A’s kan ik me bedenken dat
het pubers zijn die in de hemel
van het zelfmoordterrorisme belanden.
Maar bij hem...”

Pam: “B.’s intelligentie is me
tegengevallen. In het kader van
mijn boek zou ik hem ook graag
interviewen. Ga ik misschien ook
wel doen. Het zal na een paar jaar
gaab malen in zijn hoofd. Hij zal zich
afvragen waarom hij achter slot en
grendel zit."

Geen opmerkingen: