mei 16, 2009

allochtoon

Mijn 2 nichtjes en neefje zijn allochtonen. Niks aan te doen. Je bent het of je bent het niet.
 
Maar wat het verschil is tussen een allochtoon en een autochtoon, dat moet je een kind van 12 jaar duidelijk maken. Daar heeft de leraar in de brugklas een rol in, maar ook de ouders.
Gewoon vertellen, pats boem, kinderen met een of twee ouders die niet in Nederland zijn geboren zijn allochtoon.
Gewoon in de klas vertellen dat er 2 soorten mensen zijn, allochtoon en autochtoon.
Niet ingaan op het feit dat kinderen ook op school worden gekneed en gevormd. Natuurlijk hebben de ouders daar de grootste rol in en ik verbaas me dan dat mijn zus haar kind niet heeft voorbereid op dit soort  zaken. Weerbaarheid van kinderen.
 
Dat kind had moeten opstaan en moeten vragen waarom de leraar, de maatschappij, mensen categoriseert in 2 klassen, allochtoon en autochtoon. Het is waarschijnlijk dat hij dan niet zo goed weet wat hij moet zeggen.
 
In de jaren tachtig was het onderscheid allochtoon vs autochtoon niet actueel. Zeker niet in het noorden van Nederland.Toch gebeurde mij hetzelfde als mijn nichtje.
Dat was tijdens geschiedenis. De leraar, dhr. Pierik van het Dr. Nassaucollege in Assen, haalde het in zijn hoofd om de klas, Nederlanders, calvinisten te noemen.
Ik verweerde mij en gaf aan dat niet te zijn. "Ach kom," zei hij "jij eet toch ook met mes en vork?"
Dat moest ik wel bevestigend beantwoorden. Gevolg de hele klas lachen en ik de schlemiel. Ik had Plato nog niet gelezen en misschien niet gehoord van Socrates.
 
Hier is een link naar een hyves pagina http://dnc-q.hyves.net/blog/13336125/Schorsing/dXvM/#searchhyver=&show_reactions_1=2&__state__=1 van een jongen die erg fout bezig was. Pierik heeft hem de oren gewassen. Na meer dan 25 jaar blijkt Johan Pierik de calvinist te zijn.
 

Geen opmerkingen: