november 21, 2004

Geloven in de PvdA?

Geloven doe je maar in je eigen tijd!
De uitspraak schiet me nu te binnen. Misschien is het een mooie referentie om mijn mening aan op te hangen.

Ik vind dat het geloof een veel te belangrijke waarde in de maatschappij inneemt. 25 jaar geleden werd ik al met de neus op de "feiten" gedrukt tijdens een geschiedenisles op de HAVO.
Wij hebben een -gristelijke- cultuur vertelde de geschiedenisleraar met wie ik in discussie ging. In alles wat we doen druipt de -gristelijke- moraal af bij wijze van spreken. We eten niet voor niets met bestek, was een van z'n argumenten die me bij is gebleven.
Bullshit!

Met deze moraal van 25 jaar geleden hebben we geen maatschappij opgebouwd waarin wij met z'n allen kunnen integreren. Daarom moeten die godsdiensten worden geseculariseerd van de maatschappij.

Kijk naar voetbalverenigingen, -gristelijke - clubs tegen islamitische, tegenstellingen over en weer.Maar neem hardlopen en wielrennen, ieder voor zich, achtergrond telt niet. -A joy forever-
Dit laatste is een blauwdruk voor de ideale maatschappij.
Geloven doe je inderdaad maar in je eigen tijd.

Wij leven in een seculiere staat waarin kerk en staat gescheiden zijn, wordt gezegd. Maar dit is een leugen.
Buttiglione werd afgewezen omdat hij een mening had over homofielen, niet omdat hij nauwe banden had/heeft met de paus, het katholicisme. Onze Neelie wordt door een deel van het Europees parlement (PvdA?!) wel afgerekend op haar contacten met het bedrijfsleven.
Ach de PvdA heeft boter op haar hoofd.

Laat Europa zorgen dat de kerk (welk geloof dan ook) geen invloed heeft op de politieke besluitvorming. Helaas is dit praktisch onmogelijk met confessionele partijen die in sommige opzichten wel heel veel van hun christelijke denkbeelden laten doorsijpelen.Volgens het princiepe van een secularisatie van kerk en samenleving hoort dit niet.

Dat Donner nu op zijn muil gaat doordat het door hem gewenste wetsartikel over smaad en beledigen van geloofsovertuigingen mogelijk uit het wet wordt geschrapt noem ik een deksel op de neus maar ook getuigen van politiek opportunisme van alle partijen.

Samenvattend zeg ik dat de blauwdruk voor de ideale maatschappij ligt in een scheiding tussen kerk en samenleving.

Geloven doe je maar in je eigen tijd!

Geen opmerkingen: