december 10, 2008

W.Bos zijn kredietcrisis

Interview in De Wereld Draait Door, TV3 dinsdag 9-12-08

In het programma kwamen interviewer Matthijs van Nieuwkerk en Minister van Financiën Wouter Bos na 3 à 4 minuten terzake.
Who's dunnit?

M.v. Nieuwkerk "En dan de schuldvraag: de topbankiers zijn in de Tweede Kamer geweest voor een hoorzitting. daar mocht ze alles gevraagd worden. Iedereen had praatjes, maar niemand zei "ik heb gefaald". Alexander Pechtold is toen opgestaan: "Jongens, wie is hier de schuldige?""
Wouter Bos in DWDD: "nou wijzelf allemaal, denk ik"
M.v. Nieuwkerk "U ook?"
WB. "Ja..ik ook, maar u ook!"
MvN. "ik ook?"
WB. "Ja u ook"
MvN "Leg dat eens uit"
WB. "Nou, omdat, omdat het ook te maken heeft met de consumptiementaliteit die we hebben in onze westerse economieën, waarin het ook te maken heeft omdat we allemaal meer, meer, meer willen, waarin we om een half procentje rente de concurrentie tussen banken aanjagen, waarin we vinden dat onze pensioenfondsen steeds meer rendement moeten maken, wat betekent dat ons pensioen hoger, hoger en hoger is. Dat gedrag jaagt de banken aan om op steeds riskantere avonturen te gaan en als er ook nog zoals in Amerika toezichthouders zijn die niet opletten of toezichthouders zijn die de rente zo laag maken dat het heel makkelijk wordt om veel geld te lenen, zonder dat iemand er op let dat het wel goed gaat.
MvN "Maar nu begint het eigenlijk bij de burgerij...."
WB. "Ja...."
MvN. "De burgerij is essentie de eerste schuldige!"
WB. "Ik denk dat bankiers ontzaggelijk veel fout hebben gedaan, ik denk dat toezichthouders veel fout hebben gedaan, maar ik denk dat politici ook veel kunnen leren, uiteindelijk moeten we allemaal durven afvragen of de eigen mentaliteit omdat we steeds meer, meer, meer willen dat dat niet in de hand werk dat bankiers steeds riskantere avonturen aangaan."

Aldus Minister van Financiën Wouter Bos in De Wereld Draait Door

Hij lult zich er wel makkelijk uit zonder tegenstand en Ben Tiggelaar, bewezen of onbewezen management goeroe (ik zal z'n boek dromen, durven, doen lezen) bewijst zijn gelijk met de stelling dat in tijden van crisis de echte leiders opstaan.

Geen opmerkingen: