december 29, 2008

milieubewustzijn van banken

Is het niet zo dat er uiteindelijk maar enkele bedrijven in de wereld zijn die aan de basis staan aan alles wat deze wereld uitput en vergiftigt met CO2 en andere broeikasgassen?
Iedere Nederlander cq ingezetene zal gebruik maken van deze productie. Of het nu de olie en gas- industrie is, de ijzer- en kolenmijnen of de fabrikanten van halffabrikaten en eindproducten. Iedere Nederlander draagt iets bij aan het milieuprobleem. Dit probleem zou moeten worden omgezet naar een uitdaging.

Een uitdaging is het zeker want er is gewoon veel te veel geld in Nederland om alles weg te zetten in milieubewuste projecten. Voor een kleine bank lukt het nog wel. Een kinderhand is gauw gevuld. Geef "de groene weg" slagerijen een krediet en het wordt een milieuvriendelijke investering genoemd. Als na het sluiten van de deal met de slagerijketen de managers besluiten om met hun gezin naar Nieuw Zeeland op vakantie te gaan is bij wijze van spreken het milieueffect van de deal al teniet gedaan.

Nee, ieder individu zou moet kijken naar zijn eigen persoonlijke milieueffect. Milieuvriendelijk is gruwelijk woord. Het milieu blij met de mens? Wat een betutteling. Klimaatneutraal kan wel maar dan moet je dood zijn geloof ik.
Ik ben benieuwd wat jullie zelf doen. Vliegen jullie niet, rijden jullie geen auto, worden de reiskilometers per fiets gemaakt?

NB. Bovenstaande is geschreven in juli 2007, een jaar voor de kredietcrisis. Dit was mijn vraag aan Triodosbank hoe "groen" zij zijn.

Ik kreeg onderstaande antwoord:
"Hartelijk dank voor uw e-mail. Op onze website www.triodos.nl kunt u ons jaarverslag downloaden. In dit jaarverslag is ook het Milieujaarverslag opgenomen, hierin verantwoorden wij onder andere onze CO2-uitstoot en reiskilometers."


Banken hebben aan bedrijven voor milieu-investeringen nu niet veel krediet over. Krediet is duur. Dus of de milieuplannen effect hebben hangt af van de mensen in Nederland. Willen we betalen, dat is de vraag.
Door mij is de term ecologische voetafdruk helaas niet bedacht, maar dat is wel wat ik bedoel met persoonlijk milieueffect.
Op korte termijn heeft de huidige recessie wel degelijk effect op het milieu. Als mensen verwachten minder te kunnen besteden zullen ze gaan sparen. Dat zorgt voor een verminderde consumptie en dat zorgt voor een verminderde uitstoot van broeikasgassen. Als nadeel vermeld ik wel dat op de langere termijn investeringen in betere productiemiddelen wegvallen zodat het milieu er toch het dupe van wordt.

Nederland zou best wel af kunnen met een nulgroei. Maar beter is nog een minimale groei en die groei volledig ten goede te laten komen aan een milieuefficiëntere productie. Investeringen in productie methoden die gunstig zijn voor het milieu. Wellicht heeft Obama hier oren naar om een deel van de groei van het Bruto Nationaal Product ten voordele van het milieu aan te wenden. Een soort ontwikkelingshulp die begint bij jezelf. Je zou voor de aardigheid de test op www.hoegroenbenjij.nl moeten doen, nou ja het moet niet. (Ps. ik werkt de link wel? Je kunt ook de klimaat-quiz kunnen doen. Hier heb ik 465 punten. -en wat ik met het uitgespaarde geld doe? Oppotten natuurlijk)

Een voorspoedig 2009 gewenst!<

Geen opmerkingen: