augustus 12, 2010

Law & order



Waarom deze video? Als we de kant opgaan als in de vorige entry beschreven dan komt er een special unit om maatschappijkritische artikelen op te sporen. Het begint bij de missing M.
Dit is het grappige gedeelte. Wat volgt is serieus.

Het volgende gebeurde op het werk tussen 10.00 en 11.00 uur.
Ik liep naar de koffieautomaat voor een cappuccino. Vervolgens liep ik terug en passeerde M. die stond te lezen. Hij doet mee aan de ramadan. Terwijl hij ze doorbladerde vroeg ik of er nog wat in de gratis bladen staat. Hij bladerde verder maar de pagina met een aantal schaars geklede dames moest hij opeens snel omslaan. Ik nam het in me op.

Het volgende gebeurde tussen 12.00 en 13.00 uur.
Ik moest naar het toilet en waste m'n handen. Daarna nam ik een broodje en at hem op niet ver van M. verwijderd.

Het volgende gebeurde tussen 22.00 en 23.00 uur.
Ik ging onder de douche, liet het koele water over m'n lichaam glijden en kreeg meerdere waterdruppels binnen.

De volgende ontknoping speelde zich af in m'n hoofd.
Ramadan betekent tussen zonsopkomst en -ondergang je houden aan een paar regels, waaronder niet eten en niet drinken.
Een fundamentele uitleg hiervan zou kunnen zijn dat je dan in de vastentijd niet doucht tussen de bepaalde tijden omdat je water binnen kunt krijgen. Erger nog als je water gebruikt, overtreed je de regels waaraan je je dient te houden tijdens de vastentijd. Je mag dan ook geen gebruik maken van het toilet om vervolgens hem door te spoelen.
Zien dat iemand eet, het aanschouwen van voedsel is een fictieve consumptie. Dat is in de fundamentele uitleg verboden. Vandaar dat M. niet keek naar de pagina met de schaarsgeklede dames. Het is fictieve sex. Sex in de vastentijd, tijdens de daglichtperiode, mag niet.
Als je dat fundamentele princiepe fundamentalistisch gaat interpreteren was M. fout toen hij dat blad pakte en doorlas. Hij had een halal versie van de Pers, Spits of Metro moeten pakken.

Op deze manier kom je van iets fundamenteels tot iets fundamentalistisch in de enge zin des woords.
Het begint in onze hoofden.

Ik denk dat dat geldt voor alles en wordt bij het opgroeien van het kind tot oude volwassene alleen erger. Alleen het kind heeft de originaliteit en de authenticiteit om er anders mee om te gaan. Probeer eens dat kind in jezelf te vinden. Dan kun je volmaakt gelukkig worden.

Geen opmerkingen: